No Sense Words – Λέξεις Φυγόκεντρες

Λέξεις… Οι δικές μου λέξεις έχουν χάσει την βαρύκεντρο δύναμή τους… πάλλονται, διασκορπίζονται, χωρίς ουσία χωρίς χρώμα, αλλάζουν με τον καιρό, με τη στιγμή παίρνουν μια ιδιαίτερη μορφή, χωρίς διάρκεια…Είναι λέξεις φυγόκεντρες…

Surréalisme, είναι ωραίο να κλαις. – Πειραματική συλλογική εργασία.

nosensewords_surrealisme

Αφίσα – Μανιφέστο: Ενάντια στην Έλλειψη Επικοινωνίας στη σύγχρονη κοινωνία. Μάιος 2016. Δείγματοληψία και παραγωγή: Β’ Τάξη ΕΠΑΛ Ιταλίας. Εργασία στον σουρεαλισμό με την τεχνική του cadavre exquis.

Μετάφραση από τα ιταλικά:

«Η ωραία Μαρτίνα αγαπάει μια άσχημη New York.

Ένας κομψός σκύλος μιλάει για την Ασία, για ποδόσφαιρο και για το σπίτι.

Το θαυμάσιο (μου) χέρι λατρεύει ένα τσιμέντο από λέπια.

Είναι ωραίο να κλαις.»

 


Εργαστήριο στο σουρεαλισμό με την τεχνική cadavre exquis. Δεύτερη τάξη επαγγελματικού τεχνικού λυκείου Ιταλίας. Συλλογική εργασία. Μάιος 2016.

Στην προκειμένη περίπτωση ο κάθε μαθητής συνέβαλε στη σύνθεση ενός συλλογικού υποσυνειδήτου με την καταγραφή μιας οποιασδήποτε τυχαίας λέξης, ακολουθώντας όμως στο τέλος μία αυστηρή συντακτική σειρά (έναρθρο ή άναρθρο ουσιαστικό  – επίθετο – ρήμα και αντίθετα) με αυτόματη και μικρής διάρκειας σύλληψη.

Σε αυτή την περίπτωση το λυρικό Εγώ ταυτίζεται και εξομοιώνεται με ένα ευρύτερο συλλογικό Εγώ και αντανακλά μια καθολική βαθύτερη αλήθεια του σύγχρονου ατόμου, τοποθετημένο σε συγκεκριμένα πλαίσια τόπου – χρόνου.


Συλλογική Διαμαρτηρία – Μανιφέστο – Μάιος 2016

 ενάντια στην έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας στη σύγχρονη κοινωνία στην οποία ζούμε, εμείς παθητικοί αποδέκτες ποικίλων και επιδερμικών πληροφοριών που εξουδετερώνουν, καταπιέζουν κάθε προσπάθεια για ουσιαστική επαφή μεταξύ των ανθρώπων και αποξενώνουν το άτομο από το κοινωνικό του περιβάλλον. Διέξοδος και τρόπος διαμαρτηρίας: οιμωγή που απελευθερώνει.


Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Ερμηνευτική προσέγγιση:

Η ωραία Μαρτίνα αγαπάει μια άσχημη New York.

 

Η ωραία Μαρτίνα [ άτομο, φιγούρα η οποία μετουσιώνει θετικά στοιχεία της ανθρώπινης ύπαρξης, σε συγκεκριμένο χρονικό και τοπικό πλαίσιο, δηλαδή την στιγμή της σύνθεσης του λογοτεχνικού πονήματος, μέσα στην τάξη. Δειγματοληψία από 16χρονους εφήβους] αγαπάει μια άσχημη New York [ζει και αναπτύσσει αδιέξοδες σχέσεις και επαφές σε μία μεγαλούπολη, χαοτική και απρόσωπη].

 

Ένας κομψός σκύλος μιλάει για την Ασία, για ποδόσφαιρο και για το σπίτι.

 

Ένας κομψός σκύλος [προσωποποίηση, αποκτά ανθρώπινα χαρακτηριστικά και συμβολίζει τα αυθεντικά και τα πιο κρυφά συναισθήματα που ακολουθούν το άτομο στη ζωή του και προδιαγράφουν την πορεία του] μιλάει για την Ασία, για ποδόσφαιρο και για το σπίτι [εκφράζεται με τρόπο αποσπασματικό και μηχανικό, επιδερμικό και στεγνά περιγραφικό, μεταδίδοντας και ανταλλάσσοντας πληροφορίες ανούσιες, μερικές φορές όμως ουσιαστικές για να ικανοποιήσει βαθύτερες ανάγκες ή να εκμυστηρευτεί υποσυνείδητους φόβους  που παραμένουν όμως χωρίς ανταπόκριση].

 

Το θαυμάσιο (μου) χέρι λατρεύει ένα τσιμέντο από λέπια.

 

[Η ανάγκη για επικοινωνιακή επαφή, σχεδόν σαρκική, άμεση και στενή με την αίσθηση της αφής που διαγράφει την αντίληψη του χώρου, των υπάρξεων που τον καταλαμβάνουν και την βαθύτερη κατανόησή τους, ερμηνεία και αποκρυπτογράφηση των μηχανισμών τους] Το θαυμάσιό (μου) χέρι  [δεν ικανοποιείται γιατί δεν ανταποκρίνονται οι αποδέκτες των μηνυμάτων]. λατρεύει ένα τσιμέντο από λέπια, συνώνυμο γλοιώδους ακάθαρτου και κρύου αδιαπέραστου, μη προσπελάσιμου εμποδίου.]

Είναι ωραίο να κλαις.

Είναι ωραίο να κλαις. [Μοναδική διέξοδος και κατηγορώ: ένα ξέσπασμα κλάματος, μια πανανθρώπινη οιμωγή.]

 

Σημ.: Φυσικά και δεν εντυπωσιάζει αυτή μου η κριτική ή τουλάχιστον αυτή η ιδιαίτερα εμπειρική προσέγγιση για την ερμηνεία και ανάλυση των λέξεων, των συμβόλων, των βαθύτερων νοημάτων που μπορεί να κρύβουν στο συλλογικό υποσυνείδητο. Τη θεωρώ παρακινδυνευμένη και αυθαίρετη. Το αξιόλογο και περίεργο είναι όμως πως οι μαθητές μου έδωσαν δίκιο και επιβεβαίωσαν την αδυναμία επικοινωνίας τους και την μεταξύ τους έλλειψη κατανόησης.

Advertisements

One comment on “Surréalisme, είναι ωραίο να κλαις. – Πειραματική συλλογική εργασία.

  1. vequinox
    02/08/2016

    Reblogged στις Manolis.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

VISITORS

Flag Counter
Αρέσει σε %d bloggers: